מהו אבחון דדקטי ומתי נכון לעשותו?



המטרה המרכזית לשימוש באבחון דידקטי היא כאשר אנו רוצים לברר מדוע ילדינו מתקשה למשל ברכישת הקריאה או בהבנה או בחשבון.

מטרתו המרכזית של האבחון הדדקטי לתת תשובה לגבי כישורי ותפקודי הלמידה של התלמיד. באבחון הדדקטי אנו מבררים וממפים את מיומנויות הלמידה הבסיסיות (קריאה, כתיבה, חשבון). בנוסף האבחון הדדקטי עוזר לנו לזהות את אסטרטגיות הלמידה של התלמיד ויעילותן, תוך בדיקת המנגנונים הקוגניטיביים (דוגמת זיכרון, שפה, קשב) העומדים בבסיס הלמידה של מיומנויות היסוד.

האבחון הדידקטי מכיל מבחנים אשר מאפשרים לקבל הערכה ופירוט על תפקוד הילד במספר תחומים:
הערכה של היכולת המילולית והצורנית הכללית. בדיקת מיומנויות תפיסתיות: מבחני תפיסה חזותית, תפיסה חזותית - מוטורית (העתקת צורות), זיכרון לסוגיו השונים, הבחנה שמיעתית, תפיסה כמותית, רצף, ועוד. הערכת טכניקת הקריאה, הבנת הנקרא, מרכיבי הכתיבה, ביטוי בכתב, אסטרטגיות הלמידה ועוד. בנוסף קיימים אבחונים דידקטיים ספציפיים לתחומי דעת שונים כגון: חשבון ואנגלית.

האבחון הדידקטי אינו מתייחס למצבו הרגשי של הילד ואינו אבחון המיועד להפרעות קשב. כמו כן, האבחון אינו בודק את רמת האינטלגנציה אלא נותן מענה והתייחסות בנוגע לכישורי למידה ודרכי הוראה מותאמים לילד.

מי מבצע אבחון דידיקטי?
אבחון דידקטי נערך על ידי מאבחן דידקטי, לרוב מורה להוראה מתקנת

התאמות במערכת החינוכית: האבחון הדידקטי מתאים לילדים אשר יצטרכו התאמות בחינה (מרמה 1-2) למשל צורך בתוספת זמן או\ו התעלמות משגיאות. אולם, הוא אינו מספיק להתאמות (מרמה 3) הכוללות בחינה מתואמת או בחינה בעל פה.
לסיכום, האבחון הדידקטי נערך על ידי מאבחן דידקטי (בדרך כלל מורה לחינוך מיוחד שהוכשר לענין זה. האבחון הדידקטי מאפשר מתן תשובות בענין כישורי הלמידה ודרכי הלמידה המתאימות. באבחון הדידקטי יש פירוט והסבר בענין תפקודי הקריאה כתיבה מתמטיקה או אנגלית המאובחנים, ובתכנית העבודה המפורטת שהוא מציע.

*למידע נוסף על אבחונים, נא כנס לדף מידע" מהו אבחון פסיכודידקטי ומתי נכון לעשותו?"
*למידע נוסף על לקויות למידה, נא כנס לדף מידע: "מה הן לקויות למידה?" או כנס לMindri.co.il



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה