מה הן לקויות למידה?



מה הן לקויות למידה?
לקות למידה היא מושג שגור במערכת החינוכית, אך ישנם סוגים שונים ואפיונים שונים לכל לקות. במאמר זה נפרט ונסביר על סוגי הלקויות וההבדלים בניהם.

"אדם מאובחן בעל ליקוי למידה כאשר הישגיו במבחנים סטנדרטיים בקריאה, בחשבון או בהבעה בכתב, המועברים לו באופן אינדיבידואלי, נמוכים במידה משמעותית מהמצופה על פי גילו, רמת השכלתו ורמת המשכל שלו, ובעיות הלמידה גורמות להפרעות משמעותיות בהישגיו האקדמיים או בפעילויות יום-יום אחרות הדורשות מיומנויות קריאה, חשבון או כתיבה".

זו הגדרת ליקויי למידה לפי חוזר מנכ"ל תשס"ד 4/ב , משרד החינוך הישראלי.

לפיכך, תלמידים עם ליקויי למידה יוגדרו ככאלה כאשר יתקיימו שני תנאים. תנאי ראשון הוא פער משמעותי ומתמשך בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין ההישגים המצופים ממנו על פי גילו ורמת כיתתו. התנאי השני הוא פער משמעותי בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין כישוריו האינטלקטואליים כפי שנמצאו במבחני משכל אובייקטיביים.

הגדרה זו של לקות למידה היא הגדרה כללית מאוד. לכן, נרצה לפרק את המושג לקות למידה לשלושה סוגים, כאשר לכל סוג מאפיינים וקשיים שונים.
הסוג הראשון נקרא דיסלקציה- הדיסלקציה מתבטאת בקושי במיומנויות הקשורות בהכרת המילים ובהבנת הנקרא. בנוסף, ישנו קושי בקריאה שוטפת ומדויקת – אם הילד שלכם קורא לאט, באופן מקוטע, משבש מילים, מחליף בניהן או משמיט מילים. לבסוף, דיסלקציה מתבטאת בקושי להפיק מטקסט כתוב מידע ומשמעות. חשוב לציין כי ילדים בעלי דיסלקציה יכולים לדבר ללא כל קושי, זאת כיוון שבעיה שלהם מתבטאת בקריאה.

הסוג השני של לקות למידה נקרא דיסגרפיה- לקות זו מתבטאת בקושי ביכולת כתיבה- הילד מתקשה לעצב את האותיות בכתיבה, כותב עם מרווחים לא קבועים בין אותיות, מילים ושורות וכן מציג קושי בהבעה בכתב.

הסוג השלישי והאחרון נקרא דיסקלקוליה- לקות זו מתבטאת בתחום המתמטי בלבד- הילד מתקשה להבין את עולם המספרים, את המשמעות הכמותית של המספר ואת המשמעות של היחסים הכמותיים בין המספרים. בנוסף, ישנו קושי רב בביצוע מניפולציות חישוביות מתאימות וליקויים ביכולת לפתור בעיות מילוליות.

ללקויות למידה ככלל ישנם מספר מאפיינים שונים. ישנם שני מאפיינים חשובים עליהם חשוב לעקוב. ילדים הסובלים מלקויות למידה לעיתים קרובות גם סובלים מקשים רגשיים נלווים כגון מתח וחרדה, עצבות מתמשכת, דיכאון, חוסר ביטחון, תחושה של דחייה ותחושת בדידות.

בנוסף, לילדים עם לקויות למידה ישנו קושי לזהות מצבים חברתיים ולהביע התנהגות מתאימה לסיטואציה. לכן, להרבה ילדים עם לקויות למידה ישנן גם בעיות חברתיות. לילדים אלו קושי בקריאת הבעות פנים, קושי בזיהוי ניואנסים בדיבור כגון כוונות סמויות ודגשים. קושי לזהות מטאפורות, בדיחות, דימויים. בנוסף, ניתן לראות אצל ילדים עם לקויות למידה קושי בוויסות ההתנהגות המתבטאת בהתפרצויות, אלימות, חוסר גבולות, וחוסר התאמה בין ההתנהגות לסיטואציה. ילדים עם לקות זו מתקשים ליצור קשרים חברתיים ,אינם מעיזים לשאול,מתקשים לפנות לאחרים לצורך הבהרה ולא מפגינים התנהגות עצמאית.

לסיכום, ללקויות למידה הוא מושג רחב ומאיים. יש לאבחן את ילדך על מנת לשייך את קשייו לתחום ספציפי של לקות. לאחר שיוך הילד לסוג לקות ניתן לתכנן את הצעדים הבאים על מנת לעזור לו הן מבחינה לימודית והן מבחינה רגשית וחברתית.

*למידע נוסף על סוגי אבחונים והמלצה לאיזה אבחון ילדך מתאים, נא כנס לדף מידע: "מהו אבחון דידקטי ומתי נכון לעשותו?" או לדף מידע "מהו אבחון פסיכודדקטי ומתי נכון לעשותו?" או לאתר הבית שלנו Mindri.co.il


תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שהיום יותר מדי אנשים רצים מהר מאוד לאבחון וישנם דרכים שונות לעזור לילד הרבה לפני אבחון.
    לדוגמא בני היה עם הרבה חששות לפני כיתה א, לאחר הרבה שיחות (רובן במקדונלדס) הבנתי כי הוא חושש ממתמטיקה בעיקר. החלטתי לקחת אותו להכנת הילד לכיתה א במתמטיקה אצל מאבחנת מקצועית. היא בדקה אותו ואמרה שהחששות שלו היו קיצניות, וכאשר הם ישבו ועבדו על מתמטיקה הוא הצליח לפתור תרגילים ברגע שהוא נפטר מהחשש.
    זאת דוגמא שאם יושבים עם הילד ומנסים אפשר לפתור את הבעיות, כמובן שיש ילדים שמאוד קשה להם וצריך לקחת לאבחון על מנת לעזור לילד להגשים את עצמו בצורה הטובה ביותר!

    השבמחק